Afgelopen maand in Belgie

5 december 2016 - Antwerpen, België

In het kader beter laat dan nooit, hier nog een blog over zoveel dingen die hier weer gebeurd zijn! In deze blog zal ik proberen weer een update te geven van wat ik hiermee maak.

Mijn stage

Mijn stage is nog steeds heel leuk en leerzaam. Afgelopen tijd heb ik mijn plan van aanpak uitgevoerd en mijn collega’s waren daar heel enthousiast over. Ze vonden het heel mooi om te zien hoe een beetje extra individuele begeleiding het kind deed opbloeien en zichtbaar genoot. Er werd zelfs gevraagd of ik dit niet met meerdere kinderen wilde doen. Helaas vliegt de tijd hier snel om en is het dus niet heel erg haalbaar om nog een zelfde project te doen. Wel zal ik de komende tijd meer aandacht besteden aan individuele kinderen die vanuit zichzelf niet veel aandacht vragen of niet echt actief zijn. Ik wil hen net iets meer individuele aandacht te geven.

21 november ben ik een dag op de andere locatie, het vlinderhuisje, geweest. Ik had hier al veel verhalen over gehoord. Mijn collega’s vertelde dat het daar heel anders uitzag en ze anders werkten. Toen ik er zelf was heb ik dit met eigen ogen kunnen zien. Deze locatie is een rijtjes huis met een verticale groep. Dit houdt in dat verschillende leeftijden van 0 tot 3 bij elkaar in een groep zitten. De maximale bezetting van deze locatie is 14 kinderen terwijl de hoofdlocatie een maximale bezetting van 24 kinderen heeft. Het werken is dus veel kleinschaliger. De dag dat ik in het vlinderhuisje was waren er heel weinig kinderen. Er waren een aantal kinderen naar school gegaan en een aantal kinderen waren ziek. Hierdoor waren er maar 6 kinderen. Er was dus niet veel te doen en de structuur was ook anders dan op een volle drukke dag. Ik heb dus de manier van werken niet echt goed kunnen vergelijken maar de twee verschillende vestigingen wel. Het was mooi om te zien dat het vlinderhuisje beter is aangepast op de doelgroep die er komt. Ze hebben meer speelgoed waar de kinderen zelf uit kunnen kiezen en ook veel faciliteiten voor baby’s. Op de hoofdlocatie is dit minder het geval omdat ze daar de ruimte niet volledig aan hun wensen kunnen aanpassen omdat zij het huren van de kerk en het op vrijdag weer in originele staat zonder materialen van de kinderopvang moeten achterlaten. Dit geeft een beperking omdat er niet veel opslagruimte is.

Ichtus Antwerpen

Het is al een tijd geleden maar in het weekend van 29 oktober was het stadsweekend van Ichtus Antwerpen. Het was de eerste keer dat dit georganiseerd werd maar ik kende het al vanuit Nederland al heette het daar het thuisblijfweekend. Het is een weekend waar alle leden zoveel mogelijk in de stad blijven en bij elkaar slapen in een huis. Het weekend begon op vrijdag. We gingen eerst patat eten en savonds hebben we spellen gedaan. Dit waren super leuke spellen. Als je nieuwsgierig bent naar welke spellen mag je er nog eens naar vragen want het zijn er teveel om hier uit te leggen ;) Van vrijdag op zaterdag nacht was het de bedoeling om met alle aanwezige leden in een huis te slapen maar dit bleken er teveel te zijn dus er was een ander kot (zo noemen ze hier de kamer die je huurt als student) geregeld waar we ook konden slapen. Ik heb op het andere kot geslapen waar ik achteraf heel blij mee ben want het was heerlijk rustig slapen J Op zaterdag hebben we eerst uitgeslapen en daarna hebben we gebruncht. Smiddags hebben we een stadspel gedaan. Dit vond ik vooral leuk om de stad te leren kennen. We zijn op verschillende pleinen geweest en omdat mijn groepsgenoten al langer in Antwerpen wonen konden ze mij veel vertellen over waar we waren en wat er te zien was. Tijdens het spel hebben we verschillende acties moeten uitvoeren zoals een ballon op blazen tot dat hij knap (man dat geeft me een knal op het plein! We werden door sommige mensen een beetje boos aangekeken. :P ) of een polonaise lopen met zoveel mogelijk mensen. Dit laatste hebben we gedaan bij een paar straatmuzikanten. Zij vonden het helemaal geweldig en ik heb nog nooit zoveel smartphones en tablets op me gericht gehad die onze polonaise filmde! :D. Savonds hebben we nog een diner rouler gehouden. Dit hield in dat je een gerecht kookt maar voor de andere gerechten naar een andere locatie fietst. Dus het voorgerecht eet je op een kot en vervolgens fiets je voor het hoofdgerecht naar een ander kot en weer naar een ander kot voor het nagerecht. Dit was erg leuk om te doen om zo veel verschillende mensen te leren kennen.

Dinsdag 1 november was er weer een Ichtus avond en na de Ichtus avonden gaan er altijd nog mensen op café. Ik ging deze keer ook mee maar al snel bleek dat alle café’s dicht waren vanwege de feestdagen. Toen zijn we bij iemand op kot iets gaan drinken. Ik heb nu in totaal twee officiële feestdagen meegemaakt. Ik heb er echter weinig meer van gemerkt dan dat veel winkels dicht zijn. De eerste feestdag was Allerheiligen en omdat België officieel gezien Katholiek is wordt dit als nationale vrije dag gehouden. De tweede feestdag was wapenstilstand. Voor zover ik dit nu heb begrepen is dit te vergelijken met onze Bevrijdingsdag in Nederland. Het word in Nederland alleen wel veel uitgebreider gevierd. Hier worden wel kransen bij monumenten gelegd maar er zijn geen verdere activiteiten om de dag te vieren.

Ouders op bezoek

In het weekend van 5 November zijn mijn ouders op bezoek geweest. Wauw wat was dat bijzonder! Ik ben ontzettend blij dat mijn ouders in staat waren om helemaal naar Antwerpen te komen rijden en het weekend met mij door te brengen. We hebben samen mijn huis en omgeving gezien en mijn stage bekeken. Verder hebben we vooral heel veel bijgepraat en gewandeld. Ik heb ontzettend genoten van het weekend!

Intocht van Sinterklaas

Net zoals in Nederland is ook hier Sinterklaas weer in het land. 12 november kwam hij aan. Ik was eigenlijk van plan om naar de Ruien (een ondergronds gangenstelsel) te gaan maar uiteraard kon je niet om de mensen massa heen. Omdat de rondvaart nog even duurde heb ik besloten om toch maar eens te kijken hoe ze de intocht hier vorm geven. Ik had verwacht dat er niet veel verschil in zou zitten maar ik heb er toch een gevonden ;) Sinterklaas liep vanaf zijn boot de grote markt in het centrum. Daar ging hij op het balkon van het stadshuis staan en sprak hij de menigte kinderen en ouders toe. Hij vertelde een aantal voorbeelden van kinderen die stout waren geweest. Zo had een kind haar moeder patatten (klappen) gegeven en een andere jongen zijn opa om zeep geholpen. Gelukkig berustte dit allemaal op misverstanden, de dochter had haar moeder de aardappelen aan gegeven en de zoon had zijn opa aan de zeep geholpen om zijn handen te wassen. Nadat deze misverstanden uit de wereld waren geholpen sprak Sinterklaas de geruststellende woorden: “Sinterklaas heeft geen stoute kinderen gevonden!.” Op het moment dat hij deze zin had uitgesproken juichte alle mensen het vrolijk uit. Dit was echt prachtig om mee te maken! Gek genoeg deed het me denken aan hoe ik de paus op de tv de mensen toesprak en hoe zij dan daarop reageren :P

Eten bij collega

Zoals ik in mijn eerdere blog al schreef zijn mijn collega’s heel erg aardig en behulpzaam. Ik had al verschillende uitnodigingen gehad om te komen eten en twee weken geleden (17 november) was het dan zover. Ik ging eten bij mijn collega. Ze heeft een groot gezin en gemiddeld zitten er 10 mensen rond de eettafel. Hier is het hele keuken ook op ingericht. Er komt vaak bezoek langs en niemand keek dan ook verbaast op toen ik binnenstapte. Ik was rechtstreeks uit stage gekomen en was nog te vroeg voor het eten. Ik kreeg een kopje thee aangeboden en mocht gewoon ergens gaan zitten om even wat voor mezelf te doen. Pak gerust een boek uit de boeken kast of iets anders als je dat interessant vindt was de mededeling. Een kwartiertje later gingen we gezellig eten. Helaas voelde ik me al een tijdje niet zo lekker en ben ik na het eten vrij snel naar huis gegaan. Ik hoop nog een keer te gaan eten bij deze collega want ik vond het heel gezellig en interessant om zo eens binnen te kijken bij een gezin.

Weekend bezoek

Mijn ouders zijn inmiddels niet meer de enige die hier op bezoek geweest. Het weekend van 26 november was er een vriendin op bezoek. We hebben een geweldig weekend gehad! Heerlijk de toerist uitgehangen in het centrum van Antwerpen en zaterdag naar de dierentuin in Antwerpen geweest.

Sinterklaas op stage

Afgelopen zaterdag, 3 december, kwam Sinterklaas op bezoek bij stage. Helaas kon ik niet het hele feest aanwezig zijn omdat ik ziek was. Gelukkig heb ik het bezoek van Sinterklaas wel mee kunnen maken. Er waren heel veel kinderen en ouders. De groep was volledig ingericht op Sinterklaas. Overal lag snoepgoed op tafel en appeltjes van oranje (sinaasappels). Vanuit Nederland kende ik de appeltjes van oranje niet echt meer maar hier hoort het echt volledig bij het Sinterklaasfeest. Zowel bij de intocht van Sinterklaas als bij het bezoek aan stage waren ze in ruime aantallen aanwezig tussen het snoepgoed en bij de cadeautjes die werden uitgedeeld. De kinderen die standaard bij de opvang kwamen kregen het boek “kerstverhaal in lego” en kinderen die niet meer bij de opvang komen kregen een pakketje met snoepgoed en een sinaasappel. Voordat Sinterklaas aankwam werd er nog verteld dat Sinterklaas een bisschop was uit het tegenwoordige Turkije. Hij hield veel van God en van kinderen en daarom gaf hij cadeautjes. Ik vond dit een mooie inleiding want door deze twee subtiele dingen, het kerstverhaal en de inleiding, word er geprobeerd een stukje evangelie te brengen.

Het is een lange blog geworden maar ik hoop dat jullie zo weer een beetje een update hebben gekregen van alles wat ik hier mee maak.