Start in Belgie

8 september 2016 - Antwerpen, België

Je leest nu het begin van mijn allereerste blog. Ondanks dat ik niet zo’n blog schrijver ben wil ik op deze manier jou een beeld proberen te geven van mijn avontuur hier in Antwerpen/Belgie.

Ik zal eerst even heel kort vertellen waar ik ben en wat voor stageplaats ik heb. Ik woon in Antwerpen Noord naast een prachtig park. De komende 4 maanden zal ik hier wonen en in Hoboken stage gaan lopen bij een kinderopvang. Deze kinderopvang is christelijk temidden van een enorme diversiteit aan culturen,talen en geloven. Ook binnen de kinderopvang zijn er veel verschillende nationaliteiten en geloven. Waarschijnlijk zijn er maar 1 of 2 gezinnen christelijk en de rest van de gezinnen is anders gelovig of niet gelovig. Toch werken ze echt vanuit een christelijke identiteit wat tot uitting komt in bidden voor eten, bijbelverhalen en vooral het uitleven van veel liefde. Daarnaast proberen zij de christelijke boodschap door te geven op de momenten dat dit kan bijvoorbeeld tijdens een jaarlijkse bbq, hier zal ik later in dit blog nog meer over vertellen. Ze willen graag door hun daden de ouders en de kinderen een positieve ervaring met het christelijk geloof geven zodat er bij een volgende moment dat ze in aanraking komen met christenen een opening zal zijn en zij zo het christelijk geloof gaan onderzoeken. Het is dus een kinderopvang die echt werkt vanuit christelijke overtuigingen maar bestaat uit allerlei nationaliteiten en geloven. Het team bestaat uit christenen maar ook daarin zijn verschillende nationaliteit achtergronden aanwezig. Hopelijk hebben jullie zo een beetje een beeld van waar ik ben en waar ik stage loop.

Dan nu mijn ervaringen.  Wat is er al ontzettend veel gebeurd! Ik zal proberen per dag te vertellen wat er gebeurd is.

Woensdag: Dag Zwolle, Hallo Antwerpen!

Woensdag ben ik definitief verhuist van Zwolle naar Antwerpen. Eerst praktische dingen zoals hoe krijg ik alles zo compact in de dozen/ auto en daarna het emotionele gedeelte met het afscheid nemen van mijn kamer en mijn ouders. Eigenlijk was de hele week al afscheid nemen want ik deed alles en zag iedereen voor de laatste keer voor vertrek.

Na een autorit kwamen we, Corjan en ik, aan in Antwerpen. De sleutel lag al voor ons klaar in de kamer en na een tijdje wachten kon ik tekenen voor ontvangst en was ik echt huurdster voor de komende 4 maanden van een prachtige kamer. Ik hoop bij deze blog wat foto’s te plaatsen van mijn kamer en het park.

Donderdag: Uitpakken en verkennen!

Donderdag zijn we vooral bezig geweest met uitpakken en de buurt verkennen.  Al snel bleek dat het een mooie omgeving is en dat er veel verschil in wijken zit. Ook heb ik vandaag de route met ov uitgeprobeerd. Dat was even wennen aan de drukte, Antwerpen is toch wel echt een stad ;). De reis ging erg goed wat mij vertrouwen gaf in het reizen naar stage. Donderdag avond is Corjan weer naar huis gegaan en was ik voor het eerst alleen in mijn kamer. Al snel was het tijd om te gaan slapen want vrijdag was mijn eerste kennismaking met stage. J

Vrijdag: De eerste kennismaking op stage!

Vandaag was dan de dag, de eerste kennismaking op stage. Eerst de reis met het openbaar vervoer en daar stond ik dan voor de deur bij mijn stage (8:30) waar ik al een paar maanden, vanaf mijn sollicitatiegesprek, niet meer was geweest. Nadat ik binnen gelaten werd bleek dat niet iedereen op de hoogte was dat ik zal komen maar het feit dat ik zei dat ik kwam stage lopen was voldoende om me direct mee te nemen in het werk en mij al een aantal dingen uit te leggen. Ik mocht direct al veel doen wat mij veel vertrouwen gaf. Om 9:30 ging ik naar boven voor een gesprek met mijn begeleider maar toen bleek dat er eerst een rondleiding en intakegesprek plaats vond. Met de mededeling dat het meemaken van een intake ook wel goed voor mij was, mocht ik direct bij een intakegesprek meeluisteren, die overigens in het Engels ging omdat niet alle ouders de Nederlandse/Vlaamse taal beheersen. Nadat het intake gesprek afgelopen was heb ik met mijn begeleider en zijn collega overlegd over mijn uren en opdrachten. Na het gesprek heb ik nog een aantal uur meegewerkt op de werkvloer en verder kennis gemaakt met mijn collega’s. Mijn collega’s vonden het erg bijzonder dat ik als Nederlandse student bij hen kwam stagelopen en nog bijzonderder dat ik christen ben omdat de meeste van hun stagiaires anders of niet gelovig zijn. Tijdens deze eerste kennismaking kreeg ik verschillende keren te horen dat ze zaterdag een jaarlijkse bbq hadden met ouders,kinderen en medewerkers en dat ik van harte welkom was! :O

Zaterdag en Zondag:  Praktische zaken en uitrusten!

Zaterdag ben ik opzoek gegaan naar een supermarkt en gevonden. Smiddags ben ik naar de jaarlijkse bbq gegaan en dat was ook een avontuur opzich met allemaal onbekende collega’s en ouders. Voor mijn collega was het een grote verrassing dat ik er was en ik werd heel hartelijk ontvangen! Ik werd voorgesteld aan collega’s die ik nog niet had gezien en zelfs aan ouders! Het was een erg goede middag om zo in een relatief ontspannen sfeer kennis te maken met collega’s en ouders. Zondag was het plan om naar de kerk te gaan maar al snel bleek dat ik echt een rustdag nodig had na alle indrukken van de afgelopen dagen. Zondag heb ik dus lekker rustig aan gedaan.

Maandag, dinsdag, donderdag: De echte start van stage!

Vandaag was het zo ver mijn stage begon nu echt! Mijn collega’s ontvingen mij weer heel vriendelijk en er werd mij van alles uitgelegd hoe en waarom de dingen gebeurden. Al snel bleek dat de taal toch lastiger is dan verwacht. Ik versta een deel van de zinnen maar een deel ook niet. Dit maakt het soms lastig om mijn collega’s te begrijpen en te weten wat er van mij verwacht word. Gelukkig zijn de meeste collega’s erg geduldig en willen ze graag uitleggen wat ze bedoelen en wat de typische vlaamse woorden betekenen. Van beide kanten geeft dit veel plezier want ik vond het erg bijzonder om te ontdekken dat kinderen een ‘pipi’ of een ‘kakka’ in hun luier hebben gedaan en dat ze met hun ‘toet in de mond’ met ‘hun poep’ op ‘de zetel’ zitten ;P Nu zit ik op het moment van schrijven heerlijk in het park, tussen allerlei talen en accenten want Antwerpen is een ontzettend multiculti stad, te genieten na een aantal intensieve maar ontzettend mooie dagen.

1. David:
    19 september 2016
    Mooi om te lezen, Jenita! Succes!