Mijn ervaringen afgelopen tijd!

15 oktober 2016 - Antwerpen, België

Het is al een tijd geleden dat ik een blog heb geschreven maar ik ben er toch maar weer eens voor gaan zitten. Afgelopen tijd is er weer veel gebeurd. Ik hoop een aantal dingen te beschrijven want alles zal wel niet lukken ;)

Stage

Mijn stage is nog steeds onwijs leuk. Ik merk dat ik het ritme en mijn collega’s begin te kennen en dat ik ontspannender kan werken. Inmiddels ben ik ook gestart met mijn proeve, een plan van aanpak schrijven. Vorige week maandag ben ik een deel van de teamvergadering aanwezig geweest en daar heb ik mijn plan toegelicht. Mijn collega’s reageren hier heel enthousiast op. Ze vinden het geweldig dat ik de kinderen specifieke en extra aandacht kan geven waar zij niet altijd aan toe komen.  Volgende week hoop ik het plan uit te voeren en ik ben heel benieuwd hoe mijn collega’s en vooral de kinderen er dan op reageren. Misschien vertel ik dat in een volgend blog wel ;) Afgelopen vrijdag was er een teamdag voor alle collega’s. Voordat de dag begon konden we eerst het nieuwe gebouw bekijken waar ze, als alles volgens planning loopt, begin 2018 naar toe gaan verhuizen. Dit moet echter nog volledig verbouwd worden dus vandaar dat het nog zolang duurt. Om jullie een beetje een beeld te geven van het huidige gebouw zal ik aan deze blog een paar foto’s toevoegen. Rond negen uur hebben we eerst een EHBO cursus gehad. De collega’s van de andere locatie waren ook aanwezig dus dat was een grote groep. De cursus werd gegeven door een man die ook als verpleger op de ambulance werkt en veel voorbeelden uit de praktijk kon noemen. Ook kon hij vertellen wat er gebeurde nadat jij eerste hulp hebt gegeven en wat je daarbij wel en niet moest doen. Dit was ontzettend interessant en leerzaam. Een leuke bijkomstigheid is dat, als alles goed gaat, ik ook een Belgisch EHBO certificaat krijg.

Ichtus Antwerpen

Sinds 3 weken ga ik op dinsdag avond naar Ichtus Antwerpen. Dit is een studentenvereniging die regelmatig samen komt voor ontspanning en een aantal keer per jaar voor Bijbelstudie. Op 27 september was de start activiteit. Dit was in het centrum van Antwerpen. Toen ik binnenkwam mocht je je naam op schrijven en een voorwerp pakken om aan iemand anders te geven waarbij jij het vond passen.  Al snel kwamen er iemand naar mij toe met een zonnebril. Ze legde in het Engels uit dat ze de bril bij mijn vond passen en zo kwamen we in gesprek. Ze bleek net als mij een Erasmus student te zijn. Ze studeert in Finland en loopt hier ook 4 maand stage. Ze vertelde dat ze nog een Finse studente had ontmoet en het eerste deel van de avond heb ik met hen opgetrokken omdat ze nog niet wisten wie er voor hen zou vertalen. Uiteindelijk bleek er een student Engels lid te zijn van Ichtus dus die heeft de vertaling toen overgenomen. De rest van de avond hebben we spelletjes gedaan zoals levend twister. Dit was echt super gezellig en we hebben veel gelachen. Aan het eind van de avond zijn we nog “op café” gegaan zoals ze dat hier noemen. Hier heb ik nog meer leuke contacten opgedaan.

De tweede avond bij Ichtus was een poolavond. Dit was in een poolcentrum en onderweg daarheen kwam ik erachter dat mijn overstap halte eigenlijk heel dichtbij mijn huis is en ik er makkelijk heen kan fietsen of wandelen. Zo ontdek je nog eens wat ;)  Afgelopen week heb ik dit al eens gedaan omdat de aansluiting van de tram op de bus te wensen overliet en zo zie je ook nog eens wat van de stad J.

De derde avond was afgelopen dinsdag en dit was kring. De weg erheen was een belevenis op zich. Door de wegwerkzaamheden die ik tegenkwam, die zijn hier nogal veel, moest ik flink zoeken naar een fietspad en belande ik soms aan de linkerkant van de weg in plaats van rechts, oeps. Uiteindelijk leidde google maps mij netjes naar de goede straat maar toen diende het volgende probleem zich aan, op welk nummer moet ik zijn. Tja daar sta je dan in een straat met een nummer vanuit de mail die niet blijkt te kloppen, geen telefoonnummer en geen internet. Uitdaging aanvaard :P Al rondkijkend, opzoek naar heel veel studentenfietsen ontdekte ik een protestants centrum. Uiteindelijk besloot ik daar aan te bellen om te vragen of zij internet hadden om een mail naar mijn kringleiders te sturen. Een vriendelijke man deed open maar legde mij uit dat hij geen openbaar internet had. Toen ik vroeg of hij toevallig hier een studentenhuis in de straat kende hij zei hij: “Ja, hierboven wonen studenten dus dan zal het hier wel zijn.”  Hij vertelde dat er al verschillende studenten naar boven waren gegaan en toen ik uitlegde dat er een Bijbelstudie avond zou zijn wist hij zeker dat ik hier moest zijn.  Dit bleek inderdaad te kloppen. Mijn kringleidster had het verkeerde huisnummer doorgegeven, kan gebeuren. Uiteindelijk heb ik een super gezellige kringavond gehad en zie ik uit naar nog meer Ichtus avonden.

Wonen

Zoals ik in mijn vorige blog beschreef woon ik bij park spoor noord. Zoals jullie op de foto’s hebben kunnen zien heb ik een kleine eigen badkamer. De keuken deel ik met 13 anderen maar tot voor kort was ik nog weinig ganggenoten tegen gekomen. Deze week heb ik meer mensen ontmoet doordat we tegelijk gingen koken. Het zijn allemaal hele leuke mensen. Veel van hen komen ook uit Nederland en volgen hier een volledige hbo opleiding. Ik heb leuk contact met ze en twee vriendinnen die ook uit het hogere gedeelte van Nederland komen, de meeste Nederlanders komen toch uit de onderste 3 provincies van Nederland ;), vonden het leuk om te horen over Ichtus dus misschien gaan ze een keer mee. We zullen het zien. Het is aardig rustig wonen hier. Soms heeft een van de ganggenoten zijn/haar muziek gezellig hard maar gelukkig draaien ze die zachter wanneer het avond wordt. ;) Verder ging laatst het brandalarm af toen ik heerlijk lag te slapen. Uiteraard schrok ik hier nogal van maar gelukkig bleek het vals alarm. Alles bij elkaar vind ik het hier dus fijn wonen en woon ik met gezellige mensen op de gang.

Zo, nu weten jullie weer een beetje wat ik hier mee maak. Teveel om op te noemen en onwijs leerzaam en leuk!